"Aktivira čitav niz moždanih regija"

Muzika čuva mozak: Kako slušanje i sviranje smanjuju rizik od demencije

Slušanje muzike u starijem dobu moglo bi da smanji rizik od demencije za skoro 40 odsto, pokazalo je novo istraživanje. Ono se zasniva na podacima 10.893 Australijanaca starijih od 70 godina, koji su u vrijeme uključivanja u istraživanje živjeli u domovima za penzionere i nisu imali dijagnozu demencije. Učesnici su odgovarali na pitanja o svojim navikama u slušanju muzike i o tome da li sviraju neki instrument, piše Science alert.
Foto: Ilustracija

Oni koji su „uvijek“ slušali muziku (za razliku od onih koji to čine rijetko, ponekad ili nikada) imali su 39 odsto manju vjerovatnoću da razviju demenciju tokom perioda praćenja od najmanje tri godine i 17 odsto manju vjerovatnoću da razviju blaže oblike kognitivnih oštećenja. Takođe su postizali bolje rezultate na testovima opšte kognicije i epizodične memorije, važne za prisjećanje svakodnevnih događaja.

Ispitanici koji su redovno svirali neki instrument imali su 35 odsto manju vjerovatnoću da obole od demencije, ali, za razliku od drugih istraživanja, u ovom nije zabilježeno značajno poboljšanje drugih oblika kognitivnih funkcija.

Osobe koje su i slušale i svirale muziku imale su 33 odsto manji rizik od demencije i 22 odsto manji rizik od drugih kognitivnih poremećaja. Nivo obrazovanja, takođe, je imao uticaja.

„Koristi od bavljenja muzikom bile su najizraženije kod osoba sa višim obrazovanjem (više od 16 godina školovanja), dok su rezultati bili neujednačeni kod srednje obrazovane grupe (12–15 godina)“, naveli su autori istraživanja.

Vodeća autorka rada, istraživač javnog zdravlja Ema Džafa sa Univerziteta Monash u Australiji, navodi da ovi rezultati ukazuju na to da bi „muzičke aktivnosti mogle biti pristupačna strategija za očuvanje kognitivnog zdravlja kod starijih osoba, iako se uzročno-posljedična veza ne može sa sigurnošću potvrditi“.

Iako još nije sigurno da li slušanje muzike zaista može da spriječi demenciju, poznato je da je gubitak sluha jedan od faktora rizika za njen razvoj, a istraživanja pokazuju da slušni aparati mogu usporiti kognitivno propadanje. Dakle, ne može da škodi ako omiljene melodije ostanu dio svakodnevice.

„Slušanje muzike aktivira čitav niz regija u mozgu“, objasnila je u radio-intervjuu neuropsihijatrijska epidemiološkinja i viša autorka studije, Džoen Rajan sa Univerziteta Monash, „što obezbjeđuje kognitivnu stimulaciju koja može doprinijeti smanjenju rizika od demencije.“

Podijelite članak
guest
0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Popularni
ni danas nije počeo glavni pretres u postupku protiv bivšeg glavnog i suspendovanog specijalnog tužioca zbog navodnih pritisaka na svjedoka u predmetu "državni udar"

Suđenje Katniću i Čađenoviću opet odgođeno – Radonjić: Sasvim je očigledno da odugovlače postupak

Za razliku od prethodnog ročišta kada Katnić nije bio spreman da iznese odbranu, današnji glavni pretres je odgođen za 30....
10:32
završena još jedna istraga specijlnog državnog tužilaštva

SDT: Optužnica protiv još sedmorice navodnih švercera cigareta

Tužilaštvo je, podsjetili su danas, prethodno podiglo optužnice protiv Mijalovića, Dejana i Srđana Jokića, Zorana Đukanovića-Žutog, Goluba Vojinovića, Milenka-Miće Rabrenovića, Dragana Backovića, Mirka Mijuškovića, Radoja Rabrenovića i...
10:18
Preokret u pregovorima

ADRIA TV SAZNAJE: DNP do kraja dana staje uz Perića, uvjereni da PES Podgoricu gura ka prinudnoj upravi

Mašković imala podršku do uključivanja Pejovića Podsjećamo, tokom dosadašnjih razgovora više puta je saopšteno da je kandidatkinja Demokratske narodne partije (DNP)...
09:30
UVAŽENE ŽALBE SPECIJALNOG TUŽILAŠTVA I BRANIOCA OPTUŽENOG POLICAJCA

Vukčević za ADRIU: Apelacioni sud ukinuo presudu, Raičeviću će ponovo biti suđeno

Ponovno suđenje tom policajcu, rekli su portalu Adria u Višem sudu u Podgorici, zakazano je za 29. jun. Njemu će...
07:15