Opasnost od vještačkih zaslađivača

Studija ukazala na namirnicu koja se često koristi – izaziva ubrzano starenje mozga

Šest uobičajenih vještačkih zaslađivača koje koriste milioni ljudi u SAD-u i širom svijeta značajno ubrzava starenje mozga i rane znake demencije, pokazala su najnovija istraživanja.
Ilustracija

Studija pokazala da vještački zaslađivači mogu da dovedu do ranijeg puberteta.

U novoj studiji, istraživači iz Brazila otkrili su da aspartam, saharin, acesulfam-kalijum, eritritol, ksilitol i sorbitol pokazuju povezanost sa zabrinjavajućim pogoršanjem pamćenja, jezika i misaonih sposobnosti.

Naučnici još pokušavaju da razumiju kako ove supstance oštećuju mozak, ali prethodna istraživanja ukazuju da ovi zaslađivači doprinose zgrušavanju krvi i upali u mozgu, piše Daily Mail.

Šest testiranih vještačkih zaslađivača milioni ljudi koriste radi kontrole tjelesne težine, regulacije nivoa šećera u krvi i sprečavanja karijesa. Nalaze se u mnogim proizvodima označenim kao „bez šećera“ ili „dijetalni proizvodi“, uključujući gazirana pića, niskokalorične deserte, jogurt, grickalice, napitke na bazi mlijeka i bombone.

Takođe se nalaze u kesicama brendova Equal, NutraSweet, Sweet’N Low, Sunett, Truvia i Xylosweet u mnogim domaćinstvima i restoranima.

Oni koji su konzumirali najviše zaslađivača imali su mozgove koji su starili oko 1,6 godina brže od onih koji su ih konzumirali najmanje.

Međutim, grupa koja je unosila najveće količine vještačkih zaslađivača konzumirala je svega oko 190 do 200 mg dnevno, što je otprilike količina u jednoj limenci popularnog dijetetskog gaziranog pića.

Iako ova studija nije direktno ispitivala zašto zaslađivači mogu da naškode mozgu, istraživači navode da se zaslađivači poput aspartama mogu razgraditi u toksična jedinjenja koja oštećuju moždane ćelije i negativno utiču na pamćenje i misaone sposobnosti.

Eritritol je takođe povezan s oštećenjem krvnih sudova u mozgu, smanjenjem protoka krvi i povećanim rizikom od moždanog udara, što može narušiti funkciju mozga.

Studija, objavljena u časopisu “Neurology”, pokazala je da redovno konzumiranje šest veštačkih zaslađivača ubrzava gubitak pamćenja i druge probleme povezane s mozgom, naročito kod ljudi srednjih godina.

Istraživači su pratili više od 12.000 odraslih osoba tokom osam godina kako bi utvrdili kako ovi zaslađivači utiču na njihove misaone sposobnosti.

Važna studija

Ovaj efekat bio je izraženiji kod osoba s dijabetesom, ali je uočen i kod onih bez tog stanja. Zanimljivo je da je bio značajan samo kod ljudi mlađih od 60 godina. Kod starijih odraslih osoba zaslađivači nisu imali primetan uticaj na moždane funkcije.

U cjelini, studija je pokazala da svakodnevna konzumacija ovih šest zaslađivača, čak i u malim količinama, ima vezu s bržim kognitivnim propadanjem u poređenju s povremenom ili nikakvom upotrebom.

Brazilski naučnici su testirali i efekat tagatoze, prirodnog zaslađivača koji se nalazi u nekim voćkama i mliječnim proizvodima, i otkrili da je to jedina supstanca u studiji koja nije bila povezana sa pogoršanjem zdravlja mozga.

U uvodnom tekstu koji prati studiju, dr Tomas Monro Holand sa Univerziteta Raš u Čikagu upozorio je da efekti uočeni kod mlađih ljudi ukazuju na to da ono što jedemo u srednjim godinama može uticati na zdravlje mozga godinama unaprijed.

Inače, 12.772 odrasle osobe iz Brazila koje su učestvovale u istraživanju imale su prosječnu starost od 52 godine i sve su bile javni službenici u šest najvećih gradova u zemlji.

Svi su učestvovali u Brazilskoj longitudinalnoj studiji zdravlja odraslih (ELSA-Brasil), koja je započela 2008. godine.

Na početku istraživanja učesnici su popunili detaljan upitnik o tome šta su jeli i pili tokom prethodne godine, što je istraživačima omogućilo da procijene dnevni unos sedam zaslađivača.

Misaone sposobnosti, poput prisjećanja riječi i imenovanja riječi koje počinju određenim slovom, testirane su tri puta tokom osam godina trajanja studije.

Učesnici su zatim podijeljeni u tri grupe prema količini dnevno unijetih zaslađivača: niska (20 mg dnevno), srednja (66 mg dnevno) i visoka (191 mg dnevno). Rezultati su pokazali da je čak i u grupi s niskim unosom, koja je konzumirala manje od jedne kesice vještačkog zaslađivača dnevno, zabilježen određeni stepen pogoršanja moždanih funkcija, ali znatno manji nego u srednjoj ili visokoj grupi.

Podijelite članak
guest
0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Popularni
Istraga sdt-a

Advokat Lekić osumnjičen da je oprao 100.000 eura, SDT predlaže da ga sud pošalje u kućni pritvor

Nakon saslušanja kod tužioca, Lekiću je određeno zadržavanje do 72 sata. ”Sudiji za istragu Višeg suda u Podgorici predloženo je da...
12:23
Muk u Podgorici na sramne poteze

Više nije nož u leđa, nego rafalna paljba na Srbiju: Udari Crne Gore se samo nižu, a posebno boli uloga Andrije Mandića

Iako su građani Srbije i veliki dio stanovnika u Crnoj Gori vjerovali da će pad režima Mila Đukanovića 2020. godine...
00:51
BEZBJEDNOSNI SEKTOR DANIMA NE ODGOVARA O DOGAĐAJU TOKOM POLICIJSKE OBUKE

Policija ćuti o ranjavanju kolege, ali traži ko je progovorio

Ni iz Kliničkog centra Crne Gore (KCCG) nijesu odgovorili na pitanja Adrije da li je povrijeđenom policajcu B.B. ukazivana pomoć...
12:28
NASTAVLJENA ISTRAGA NAKON SINOĆNJEG UBISTVA U NIKŠIĆU

Policija traga za ubicom Mrvaljevića, naložena obdukcija

Ni nakon 18 sati nije utvrđen ni motiv zbog kojeg je ubica, navodno, u potiljak Mrvaljevića ispalio smrtonosni metak –...
14:44